Filtr powietrza – bagatelizowany temat

By | 14 sierpnia 2018

Posiadając własny samochód wiadomą rzeczą jest to, że nawet w przypadku, gdy jest on nowy, prosto z salonu nie oznacza, że nic się w nim nie zepsuje. Oczywiście jest dużo mniejsze prawdopodobieństwo, że taki pojazd ulegnie uszkodzeniu niż w przypadku używanego. Jeśli już mowa o naprawach to warto być świadomym tego, że czasami trzeba wymienić coś nawet wtedy, gdy dana część nie daje żadnych objawów.

Może być nią filtr powietrza Claas Jaguar 860. Dlaczego? W wielu przypadkach powinno się go wymieniać co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Nie jest to duży koszt, a sam proces wymiany trwa tylko kilka minut i nie jest skomplikowany, a co najważniejsze można zrobić to samemu nie posiadając specjalnych narzędzi ani umiejętności. Dlaczego, więc tak często zapominamy o jego wymianie? Zapewne jedną z głównych przyczyn jest to, że w wielu przypadkach objawy zużytego filtra są bardzo podobne jak do przepalenia świec czy uszkodzonych przewodów zapłonowych. Jednak chyba nie wszyscy są świadomi tego, że jazda ze zużytym filtrem może uszkodzić silnik. Należy, więc pamiętać o tym, aby filtr powietrza wymieniać regularnie i wtedy, gdy jest to koniecznie. Co najważniejsze trzeba w miarę możliwości regularnie kontrolować jego stan. Zabrudza się on podczas jazdy. Szczególnie wtedy, gdy dużo jeździmy po utwardzonych drogach, na których zawartość pyłu jest dosyć wysoka. Do filtra zasysany jest, więc piasek. Szacuje się, że na 1000 kilometrów takiego piasku trafia nawet kilkanaście gram, a więc jest to naprawdę sporo. Gdyby nie filtr powietrza piasek nie miałby się na czym zatrzymywać i trafiałby do silnika znacznie podnosząc ryzyko jego uszkodzenia.

Wydaje się, że jest to niezwykle prosty i banalny element, ale pełniący bardzo ważną funkcję. Zatrzymuje on około 99% pyłu. Dawniej nie były one tak bardzo skuteczne jak dzisiaj. Można powiedzieć, że wszystko byłoby dużo prostsze, gdyby nie to, że każdy silnik musi mieć czym oddychać szczególnie ten, w którym zastosowano turbosprężarkę. W dzisiejszych czasach samochody wyposażone są w filtry suche, które posiadają wkład papierowy lub tkaninowy. Każdy z nich ułożony jest w harmonijkę, dzięki czemu może skutecznie zatrzymywać zanieczyszczenia. Gęsta sieć sprawia, że tak naprawdę żaden brud nie dostaje się do silnika. Układy dolotowe projektowane są tak, aby wszystko zatrzymywało się na dolnej części filtra. Dlaczego tak? Gdy nazbiera się go na dole filtra zbyt dużo opada on na dół i zatrzymuje się na obudowie filtra powietrza.

Tak naprawdę filtr powietrza MF 3065 nie wymaga od nas żadnej obsługi. Wystarczy go tylko od czasu do czasu wymienić. Zazwyczaj robi się to po 30-50 tysiącach kilometrów. Warto jedynie czasami go wyczyścić, gdyż wydłuży to jego żywotność. Głównym objawem zabrudzonego filtra powietrza jest spadek mocy, a w niektórych przypadkach wzrost zużycia paliwa. Warto zatem go wymieniać, a nie czyścić, ponieważ nie jest to duży koszt, a wszystko jesteśmy w stanie zrobić samemu.